Idag har jeg egenligt ikke været i Hangaren, men tilgengæld er der godt ny på stoffronten.
Jeg har ringet sammen med Snitter, og han hentydede så til flymekanikeren på Herning flyveplads.
Han hedder Finn Sørensen (tlf: 97 14 15 01) og sælger alle de væsker man skal bruge til at fæste senconite med.
Desuden yder han kyndigt rådgivning og vil i venligt humør endda måske sælge mindre aftapninger af de Gallon dunke ting kommer I, hvis man kun skal bruge mindre mængder, som vi nu skal.
SÃ¥ nu har jeg bestilt :
Alm. benævnelse som Snitter siger det | Butiks navn |
---|---|
Lim | Poly Super Cement |
Grøn dope | Poly nitrabased paint |
klar dope | poly paint |
Lim Fortynder | MEK (Metyl Ehtyl Ketone) |
Maling fortynder | Dope fortynder |
Arbejdsgangen er som følger:
Det kan tilrÃ¥des at læse polyfiber bogen, da den selv om den handler om polyfiber, beskriver fornuftige arbejdsgange, farlige emner og ting man skal være opmærksom pÃ¥ – omvendt siger Snitter at man heller ikke skal tænke for meget over det – og bare gøre det (nÃ¥r man har læst bogen)
- Hvis det er autolak flyet er malet med (Som UL9-72) så rises maling op 5 cm ind med fint sandpapir og renses med fortynder (MEK). tør grundigt af.
- Der smøres 3 tynde lag lim ud 5cm bredde ovenpå hinanden (Det er for at det giver en mere ensartet lim finish i stoffet senere.)
- Limen opløses med MEK, og stoffet presses over limen, sådan at den opløste lim trænger op igennem stoffet. Brug hænder med gummihandsker på. Stofstykket skal passe til der hvor man montere det og behøver ikke være stramt (det er jo derfor vi varmestrammer senere).
- Lad Lim hærde natten over.
- Så varmestrammer vi. Snitter siger man starter ved Silke og varmer forsigtigt, flyt jernet hele tiden og lad ikke stoffet blive gult. Pas på det ikke strammer så hårdt at det virder metalet ud af form (Vores stakkels ULfly er jo ikke den mest hårde konstruktion i verden.)
- Grøn dope fortyndes så meget at det kan fugte igennem til bagsiden, men ikke så meget at det løber.
- Her skal man sÃ¥ montere TakbÃ¥nd langs kanterne af stoffet du har monteret. Det “limmes” fast med nogen stryg med klar Dope. Evt. brug Mektricket til at fÃ¥ det til sidde.
- Derefter 3-4 lag klar dope
- SÃ¥ et lag med dope med sølvpulver i, brug pære bag stoffet prøven for at se om lys kommer igennem. Pas pÃ¥ branfare – brug en pære der er pakket ind (lommelygte,pære i gitter eller lignende). Sølvpulver forhindre at Senconiten forgÃ¥r via UV strÃ¥ling.
- Da mit og Kaspers fly er Rødt, anbefalede flymekanikeren at man maler op i hvid først, derefter i Rød, da ellers vil den røde farve tage affarve fra underligende dope.
- Desuden siger en anden del af farvelærer at hvis man bruger autolak, skal man fortynde med den type fortynder man bruger på plastik fenders på biler, da malingen ellers ville revne pga. stoffet vibrere under flyvning. Bruge 3-4 gane så meget fortynder (det gør malingen mere smidig), da vores stof vibrer mange mere end plastikfendere på biler, og derfor ville revne meget før!!
Anvend gummihansker og åndedrætsværn da både lim, fortyndere og polypaints er giftige stoffer.