[Frontpage]
[Links]
[Tricks]
[Good episodes]

UL 9-72 dagbog


[2005-06-07]

Isnende læsning - HCL har udsendt endelige konklusioner på Erlings og Jørgen Abel's haverier.
Man kan måske lidt hårdt konkludere at det var overmodighed og skødesløshed der var skyld i begge. Men meget skræmmende læsning - da det understreger at vores generelle tiltro til vores udstyr og evner kan kan i overdrevne mængder lede til katastrofale resultater.
Desuden er begge rapporter håndfaste eksempler på at HCL virkelig graver til bunds og hvorfor at det nogen gange kan tage et godt stykke tid før det endelige resultat af deres undesøgelser foreligger.

[2005-06-05]

Vi Montere kølesystem og starter på ledningsmonteringer.

[2005-05-10]

Nuser motor kommer tilbage efter shortblock renovering. Hold kæft hvor den ser lækker ud nu. PB leverer den og vi får den hængt op.

[2005-03-20]

Idag tog vi 2 gæster mere ud med Nuser - Henrik fra Kasper andelsforening og så Svend.
Desuden fløj mig og Kasper en lang tur ud til kysten ved Ishøj og ned forbi Hundige og tilbage. Vores første tur med kun vand på den ene side af flyet - lidt skræmende når man kun er vant til at krydse fjordene i Isefjorden.
Turen i billeder.

[2005-03-02]

Amerikansk FLYSIK site - rigtig god, underholdende og informativ læsning.
Desuden er HCL side osse altid god.

[2005-02-27]

Flyhygge i klubben - vi havde håbet på at kunne flyve en tur, men en lidt kraftig sidevind og og til 5 cm sne på banen fik os til at ombestemme os. Så istedet skiftede vi kølevand og toppede op på smøreolie til maskinen. Og fik lavet den obligatoriske motortest.
Lidt motortests - smuk lyd: 1, 2 og 3

[2005-01-20]

Anne's første flyvetur - foreviget her
En landning på Måløv - læg mærke til den smukke lyd og det visuelle.

[2004-11-21]

Dagen derpå efter en Rammstein koncert af kongenormer. Ivans lillebror Per dukker op for at få en tur. Hans første tur i en Ultraligth.
Smuk flyve dag og billeder af Ulrik's, Lene's, Christian G.'s og Mikkels hjem.
Desuden er der 3 videoer:
På landningsfinale til Måløv #1.
På landningsfinale til Måløv #2 nu med touchdown.
Afgang Kasper og Per fra Måløv.

Nogen folk vil have problemmer med at se videoer hvis I har windows mediaplayer 9 eller nyere - i så fald kan I enten se videoerne med quicktimeplayeren eller lede efter et videocodec til windowsmediaplayer der understøtter "motion jpeg".

Så bad Hans Norring mig hjælpe ham med hans vejrstation "Davis Vantage Pro" som kan tilsluttes til en computer via medfølgende RS-232 interface.
Dette link angiver hvordan under linux.

[2004-11-16]

Vi flyver igen. Ivan møder osse op til at tage en halvtime lige solnedgang.
Denne gang husker jeg osse kameraet og lader være med at gøre dumme ting med memorykredsen bagefter.
Smuk flyve dag og billeder af Mit hjem, Svends og Jans.

[2004-11-14]

Vi er i klubben og Kasper har endeligt sin passagerelicens. Og jeg har min første tur - smukt!! Desværre kommer vi til at slette billederne ved at sætte dem i en XP maskine. Nu vel - stadig en smuk tur.

[2004-10-28]

En ganske almindelig torsdag og vi er i klubben.
Kasper sparer timer op til at kunne tage passagere med.

[2004-10-18/19]

Da Kasper ligger og flyver sammen med Arne ved Ærø bliver en pakning på Nuser motor utæt og Kasper bliver tvunget til at lande for at kigge på det. Det viser at han kan ikke lette før pakningen mellem cyllinder og motorblok er udskiftet. Nuser må overnatte på Orø.
Dagen efter er Kasper over med reservedele og udskifter pakningen. Flyver hjem, tager tilbage, henter bilen og tager hjem.

[2004-09-19]

Uh ha det har været en lang sommerferie. Og Kasper er blevet gift. Og så idag fik vi endeligt godkendt Nusser.
Det var slemt meget på tide da hun faktisk har været fuldstændig flyvedygtig i over en måned.

[2004-05-15,16]

Sidste weekend i et stykke tid.
Lørdag nåede vi på 6 timer at sætte bundplade på flyet, gøre det pænt og montere forgaffel.
Søndag fik vi på 5 timer så fikset en parkeringsskade ved kabinedøren, monteret vinger og stivere, forhjul og tømme Nuser for uren benzin.
Summa summarum: Nuser er nu klar til materialechefs inspektion, test og til at flyve!
Aktionsshots:
Lørdag
Søndag

[2004-05-08,09]

Endnu en arbejdsweekend på pladsen - mange mennesker der og det var faktisk utroligt skægt. Mange tak til Hans Norring og Arne for hjælp og gode råd - Vi er i jeres gæld!
I denne weekend har vi nået at lave 3 ting:
Vi har monteret forgaffel og skruet styregrejerne sammen igen. (Og dette var langt fra lige så nemt som man skulle tro)
Vi har i lyset af at Nuser er utrolig haletung igen flyttet batteriet ud i Ejnars batterikasse i næsen - og nej dette er heller ikke nemt da batteriet både kræver afmontering af bagsædet for at komme ud og det er utrolig trangt ude i næsen hvor det skal være - desuden er det naturligvis monteret med ****** Amerikanske skruer / møtriker.
Vi har autolakeret frontenden - 50krs sprøjtepistol og autolak for 250 kr - Hold kæft hvor er det lækkert og nemt at arbejde med.
I erfaringens lys kan vi gennemskue at vi ikke havde haft behov for mere end 30 kr maling - men den mængde vi købte var absolut den mindste mængde autolakøren maskine kunne blande.
Vi takker forresten farbror Ulrik for råd om autolakeringen!

The hus rejsning og forgaffel montering.
The hus rejsning videre, batteriflytning og autolak maling.

[2004-05-04]

Albatros havde besøg af en redningshelikopter. Fotos

[2004-04-29,30]

Vi har nu færdiggjort seconiten og malede primer og de 4 lag klar dope på.
Det var faktisk langt nemmere at arbejde med en først frygtede - Snitters ord med "Det skal man ikke tænkte for meget over, man skal bare gøre det" var meget korrekte.
/Opfølgning:/ Vi har nu osse kommet det sidste dopelag på - de(t) med allu-pasta i for at UV beskyttelse..
Uheldigvis har vi istedet opdaget at det havde nok været nemmere at lave farvemalingen i Dope - det er utroligt nemt at arbejde med.
Men A'la's vi har valgt autolak, og det er en fler komponentmaling der skal blandes i følgende:
2 enheder maling, 1 enhed hærder, og noget fortynder - og her, rent UL-på stof-mæssigt, erstates fortynderen for en procentdel (Tal forslået - imellem 70 og 100% - vi bruger 100%) med blødgører så malingen ikke revner når stoffet vibrer / bukker.

Desuden har Arne hintet at ting til forgafler til Challengere kan erhverves hos cykelsmeden i Måløv - who would have trounght ;)

Arbejdsbilleder:
2004-04-29
2004-04-30

[2004-04-21,22,23]

Vi er igang - 3 meget produktive dage, vi har fået lavet bundplade, og er fået sat stof på Nusser sider! Det ser godt ud!
Desværre smadrede Jap Larsen sin flyver og Mahler mistede sin motor i denne uge.. Så nu er vi 3 med groundede maskiner i vores hangar.. :(
På den anden side skal det siges at vi har en resource på pladsen der ved meget om soft montage iflg. af at han har lavet det på sit fly helt: Vores materiale kontrollant Lars Toft.

Stemningsbilleder:
2004-04-21
2004-04-22
2004-04-23

[2004-04-13]

Idag har jeg egenligt ikke været i Hangaren, men tilgengæld er der godt ny på stoffronten.
Jeg har ringet sammen med Snitter, og han hentydede så til flymekanikeren på Herning flyveplads.
Han hedder Finn Sørensen (tlf: 97 14 15 01) og sælger alle de væsker man skal bruge til at fæste senconite med.
Desuden yder han kyndigt rådgivning og vil i venligt humør endda måske sælge mindre aftapninger af de Gallon dunke ting kommer I, hvis man kun skal bruge mindre mængder, som vi nu skal.
Så nu har jeg bestilt :
Alm. benævnelse som Snitter siger det Butiks navn
Lim Poly Super Cement
Grøn dope Poly nitrabased paint
klar dope poly paint
Lim Fortynder MEK (Metyl Ehtyl Ketone)
Maling fortynder Dope fortynder

Arbejdsgangen er som følger:
Det kan tilrådes at læse polyfiber bogen, da den selv om den handler om polyfiber, beskriver fornuftige arbejdsgange, farlige emner og ting man skal være opmærksom på - omvendt siger Snitter at man heller ikke skal tænke for meget over det - og bare gøre det (når man har læst bogen)
  1. Hvis det er autolak flyet er malet med (Som UL9-72) så rises maling op 5 cm ind med fint sandpapir og renses med fortynder (MEK). tør grundigt af.
  2. Der smøres 3 tynde lag lim ud 5cm bredde ovenpå hinanden (Det er for at det giver en mere ensartet lim finish i stoffet senere.)
  3. Limen opløses med MEK, og stoffet presses over limen, sådan at den opløste lim trænger op igennem stoffet. Brug hænder med gummihandsker på. Stofstykket skal passe til der hvor man montere det og behøver ikke være stramt (det er jo derfor vi varmestrammer senere).
  4. Lad Lim hærde natten over.
  5. Så varmestrammer vi. Snitter siger man starter ved Silke og varmer forsigtigt, flyt jernet hele tiden og lad ikke stoffet blive gult. Pas på det ikke strammer så hårdt at det virder metalet ud af form (Vores stakkels ULfly er jo ikke den mest hårde konstruktion i verden.)
  6. Grøn dope fortyndes så meget at det kan fugte igennem til bagsiden, men ikke så meget at det løber.
  7. Her skal man så montere Takbånd langs kanterne af stoffet du har monteret. Det "limmes" fast med nogen stryg med klar Dope. Evt. brug Mektricket til at få det til sidde.
  8. Derefter 3-4 lag klar dope
  9. Så et lag med dope med sølvpulver i, brug pære bag stoffet prøven for at se om lys kommer igennem. Pas på branfare - brug en pære der er pakket ind (lommelygte,pære i gitter eller lignende). Sølvpulver forhindre at Senconiten forgår via UV stråling.
  10. Da mit og Kaspers fly er Rødt, anbefalede flymekanikeren at man maler op i hvid først, derefter i Rød, da ellers vil den røde farve tage affarve fra underligende dope.
  11. Desuden siger en anden del af farvelærer at hvis man bruger autolak, skal man fortynde med den type fortynder man bruger på plastik fenders på biler, da malingen ellers ville revne pga. stoffet vibrere under flyvning. Bruge 3-4 gane så meget fortynder (det gør malingen mere smidig), da vores stof vibrer mange mere end plastikfendere på biler, og derfor ville revne meget før!!

Anvend gummihansker og åndedrætsværn da både lim, fortyndere og polypaints er giftige stoffer.

[2004-04-04]

Lars Toft kom tilfældigvis forbi mens vi arbejdede på at lave småting som beslag til hjulkasser og den slags. Så nu er vores arbejde osse godkendt at pladsen materialechef! ;)
Hangarens residerende inspiration (Hans Norrin) kom forresten med kommentaren at der kunne ikke være mere end 6 dage arbejde i at få flyet flyveklart.
Han kom med det geniale indskud at vi, da vi nu er så meget mere fortrolige med metal arbejde end det *satans* stof arbejde, at lade hele bunde tilbage til omkring under passagere sædet udskifte med en tynd alu plade - det både er nemmere at montere, nemmere at vedligeholde og, vil han argumenter, mere holdbart overfor fødder inde i flyet og stenslag etc. udefra. Nu har Nusser heller ikke noget vægtproblem, så dette klarer hun fint.
Det tog ikke mange øjeblikke at overtale os :)

[2004-02-22]

Endelig færdig med metalstruktur arbejdet i næsen af flyet. Desuden har vi nu monteret pedalerne.

[2004-02-15]

Mere flyrep - vi har nu gennemskuet hvordan vi skal udskifte rørene i næsen - og takket være Hangarens residerende inspiration (Hans Norrin) lavet de første trekant stykker og skiftet lidt af det bukkede rør.

[2004-01-04]

Stræber til hovedhjul og sikkerhedsseler fixet. Link

[2003-12-14]

Pedaler fixet. Link

[2003-11-26]

Vi har bestilt og modtaget Challenger dele fra den danske importør af Challenger dele: Per Olsen. Hans kontakt info er:
Per Olsen
Krogsbækvej 30
8544 Mørke
Tlf: 86 97 44 04
Han bør nok kontaktes om aften, da det at være challenger importør ikke er hans hovedbeskæftigelse.

[2003-09-15]

Vi transportere flyet hjem fra Frederikssund Syd Link

[2003-09-14]

Flystyrt under landning på Frederikssund Syd Link

[2003-09-07]

Fly motor reperation endelig færdig Link

[2003-05-26]

Flyning i Albatros. Link

[2003-04-17]

Flyvning i Herning. Link

[2003-04-06]

Flyet i Herning. Link

[2003-04-06]

Henter flyet i Randers. Link

Ishøj Live updated every minute